پـرسش

پاسـخی برای آنچه در جسـتجـوی آن هســتیـد.

پـرسش

پاسـخی برای آنچه در جسـتجـوی آن هســتیـد.

پـرسش
به شما نخبه گرامی که در جستجوی مقصود خود هستید خوش آمد عرض می نماییم.

مــا زنـده از آنیـم کـه آرام نـگیـریـم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست

این سایت به منظور طرح دیدگاهها ی مختلف و یافتن پاسخی برای پرسش ها ی شماست .

بی صبرانه منتظر نظرات ، دیدگاهها و سوالات شما هستیم .
همچنین می توانید سوالات ( سیاسی - اعتقادی و ... ) خود را در بخش نظرات مطرح نمایید تا در اسرع وقت در این سایت به آن پاسخ داده شود.

۱۳۹۲/۰۶/۲۰

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران حج

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
اوّلاً خوشامد عرض میکنیم به همه‌ى برادران و خواهران عزیز، کارگزاران پر افتخارِ یکى از برجسته‌ترین خدمات در جامعه‌ى اسلامى، یعنى حجّ ابراهیمى و زیارت خانه‌ى خدا و زیارت مدینه‌ى منوّره. و امیدواریم که این افتخار بزرگ ذخیره‌ى آخرت براى شماها باشد و حرکت و تلاش و اقدام در این مجموعه‌ى مبارک را آن‌چنان با اخلاص انجام بدهید که در نامه‌ى اعمال شما ان‌شاءالله مثل خورشیدى بدرخشد. از زحماتى هم که آقایان محترم، مسئولین در باب حج میکشند، تشکّر میکنیم؛ حقیقتاً جاى قدردانى دارد این اقداماتى که بیان کردند؛ چه در زمینه‌هاى فرهنگى و معنوى و اخلاقى و تربیتى، و چه در زمینه‌هاى عملیّاتى و اجرایى و سازمانى.
 آنچه مهم است این است که ما بدانیم حج یکى از نقاط قوّت آیین مقدّس اسلام است؛ گرچه نقاط قوّت در مجموعه‌ى شریعت اسلامى یکى دوتا نیست، کم نیست، امّا حج به خاطر این خصوصیّاتى که در آن هست - که کمابیش همه با این خصوصیّات آشنا هستیم - یک برجستگى‌اى دارد؛ در واقع میشود گفت که حج مایه‌ى اقتدار جامعه‌ى اسلامى است، مایه‌ى اقتدار امّت اسلامى است. آن روزى که ما مسلمانها در کشورهاى مختلف، از مذاهب مختلف این توفیق را پیدا کنیم، این بلوغ فکرى را پیدا کنیم که در واقع و به معناى حقیقى کلمه "امّت اسلامى" را تشکیل بدهیم - که متأسّفانه تا حالا ما مسلمانها این توفیق را پیدا نکردیم و به این بلوغ سیاسى و فکرى و اخلاقى نرسیدیم - و بتوانیم مجموعه‌ى مسلمانها از اقصاى شرق عالم تا منتهاى غرب عالم اسلامى یک امّت باشیم، ولو با دولتهاى مختلف، آن روز خواهیم فهمید که حج چگونه مایه‌ى اقتدار و استحکام و اعتلا و آبرومندى این امّت است.
 امروز هم نظام جمهورى اسلامى با این چشم باید به حج نگاه کند: وسیله‌ى اقتدار؛ چه‌جور اقتدارى؟ آیا مراد ما از این اقتدار، شبیه اقتدارهاى مادّى و سیاسى و نظامى، یا حتّى از قبیل اقتدارهاى نرم‌افزارى، مثل اقتدار فرهنگى [و] اقتدار زبان است؟ نه، خیلى بالاتر از این است. حجّ علاوه بر اینکه اقتدار سیاسى دارد، علاوه بر اینکه اقتدار فرهنگىِ نظام اسلامى را به دنیا نشان میدهد، اقتدار معنوى دارد؛ یعنى انسانها را از درون میسازد، آماده‌ى عبور از موانع دشوار میکند، چشم آنها را به حقایقى باز میکند که بدون حضور در عرصه‌ى حج این حقایق دیدنى نیست، لمس کردنى نیست؛ آنجا است که انسان میفهمد برخى از حقایق معنوى اسلام را، حقایق تربیتى اسلام را؛ یک چنین چیزى است حج.
 یکى از لوازم حجِّ به معناى درست کلمه، این است که حجّاج در عرصه‌ى حج و در میدان این فریضه‌ى بزرگ اسلامى، به معناى واقعى کلمه برادرانه با هم رفتار کنند؛ به چشم برادر به یکدیگر نگاه کنند، نه به چشم بیگانه، نه به چشم دشمن؛ به چشم کسانى به هم نگاه کنند که به سمت یک هدف در حال حرکتند؛ یک چیز را میجویند؛ بر گرد یک محور حرکت میکنند. اینکه فرمودند: فَلا رَفَثَ وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدالَ فِى الحَجّ،(۱) مراد از "لا جدال" جدال با دشمن نیست؛ اتّفاقاً حج مظهر جدال با دشمن است. بعضى از کج‌بین‌ها و بددل‌ها خواسته‌اند این‌جور بگویند که "لا جدال فى الحجّ"؛ شما چرا در حج مراسم برائت برپا میکنید؟ این جدالى که در برائت هست، جدال با شرک است، جدال با کفر است؛ این جزو اساسى‌ترین خطوط حیات اسلامى است؛ آن جدالى که در حج نباید باشد، جدال برادران با یکدیگر است، جدال مؤمنین با یکدیگر است، جدال دلهاى معتقد به توحید با یکدیگر است؛ این جدال نباید باشد. باید سعى بکنیم که نه فقط جدال زبانى نداشته باشیم، تنافر قلبى هم نداشته باشیم؛ درست عکس آن چیزى که امروز دشمنان اسلام درصدد ایجاد آن در جامعه‌ى اسلامى‌اند؛ این را توجّه داشته باشید. اختلاف مذاهب اسلامى، اختلاف شیعه و سنّى در حدّ اختلاف عقیدتى - یکى یک عقیده‌اى دارد، دیگرى یک عقیده‌ى دیگرى دارد؛ اینها باهم اختلاف دارند - مشکلى به‌وجود نمى‌آورد؛ مشکل آن وقتى است که این اختلاف عقیدتى به اختلاف روحى، به اختلاف رفتارى، به درگیرى، به ستیزه‌گرى، به دشمنى بینجامد؛ دشمنان دنیاى اسلام دنبال این فکرند، دنبال این نقشه‌اند. خوب فهمیدند که اگر در دنیاى اسلام مذاهب اسلامى گریبان یکدیگر را بگیرند و کشمکش با همدیگر را شروع کنند، رژیم غاصب صهیونیست نفس راحتى خواهد کشید؛ این را خوب فهمیدند، درست فهمیدند؛ لذا از یک طرف گروه‌هاى تکفیرى را به راه مى‌اندازند که نه فقط شیعه را تکفیر کنند، بلکه بسیارى از فِرق اهل سنّت را هم تکفیر کنند؛ از آن طرف هم یک عدّه مزدور را به راه بیندازند که براى این آتش هیمه فراهم کنند، بنزین روى آتش بریزند؛ که مى‌بینید، میشنوید، یا خبر دارید. وسائل ارتباط جمعى و رسانه در اختیار اینها میگذارند؛ در کجا؟ در آمریکا! در کجا؟ در لندن! آن تشیّعى که از لندن و از آمریکا بخواهد براى دنیا پخش بشود، آن تشیّع به درد شیعه نمیخورد. رهبران دینى تشیّع و بخصوص بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، امام بزرگوار و دیگران، این همه تأکید میکنند بر حفظ اتّحاد امّت اسلامى و برادرى مسلمانان با یکدیگر، آن‌وقت یک عدّه‌اى - کاسه‌ى داغ‌تر از آش - دنبال آتش‌افروزى، دنبال ایجاد درگیرى و اختلاف [هستند]. این همان چیزى است که دشمن میخواهد؛ این همان چیزى است که دشمنان دنیاى اسلام که نه شیعه‌اند، نه سنّى‌اند، نه این را دوست دارند، نه آن را دوست دارند، دنبالش هستند. اینها را باید بفهمیم، اینها را باید توجّه کنیم.
 یک نکته‌ى اساسى دیگر که باز نقطه‌ى قوّت حج است و مایه‌ى اقتدار حج است، این است که فرهنگ اسلامى ناب میان مسلمانان تبادل پیدا کند، تجربیّات اسلامى میان مسلمانها تبادل پیدا کند. از فلان کشور اسلامى ممکن است ما چیزهایى شنیده باشیم، امّا شنیدن فرق میکند با اینکه انسان با مردمى که اهل آن کشورند بنشیند، رویاروى از آنها بشنود؛ او هم آنچه را که درباره‌ى ایران اسلامى عزیز ما شنیده است، این را با آنچه که در شما میبیند، از شما میشنود، مقایسه بکند، بتواند حقیقت را کشف کند. حجم تبلیغات علیه نظام جمهورى اسلامى یک حجم وحشت‌آورى است؛ تعداد رسانه‌ها - با شیوه‌هاى گوناگون - علیه نظام جمهورى اسلامى در دنیا یک تعداد نجومى عجیبى است. فلان جوانى که اهل فلان کشور آفریقایى است یا فلان کشور آسیایى است یا فلان کشور عربى و غیر عربى است، وقتى مى‌نشیند پاى اینترنت یا مى‌نشیند پاى فلان رسانه‌ى بین‌المللى یا در دست میگیرد فلان مطبوعه‌ى بین‌المللى را، از کجا بفهمد که آنچه در اینجا نوشته است نسبت به ایران اسلامى، خلاف واقع است؟ حضور شما در حج، در این عرصه‌ى بین‌المللى این فرصت را به شما میدهد که حقایق را منتقل کنید؛ نه فقط با زبان، بلکه با زبان و عمل؛ حقایق اسلام را بگویید، حقایق شیعه را بگویید، حقایق انقلاب اسلامى را بگویید، ماجراهایى را که امروز وجود دارد بگویید.
 یک نقطه‌ى مهم و اساسى دیگر در حج، همان چیزى است که اشاره شد: تقویت معنویّت در وجود خود ما. عزیزان من! ما در میدانهاى جهاد در راه خدا در صورتى میتوانیم مقاومت کنیم که دلمان لبالب باشد از ایمان به خدا و سرشار از توکّل به خداى متعال؛ بدون معنویّت نمیشود حرکت کرد، بدون ایمان قوى نمیشود گردنه‌هاى دشوار را پیمود، بدون توکّل به خداى متعال نمیشود چشم بر هیمنه‌ى ظاهرى قدرتها بست و قدرت حقیقى را دید؛ توکّل لازم است، ایمان لازم است، حُسن‌ظنّ به وعده‌ى الهى لازم است؛ اینها در حج تأمین میشود. آنجا انسان میرود «لیشهدوا منافع لهم»؛(۲) این منافع فقط منافع دنیوى نیست؛ منافع دنیوى است، منافع اخروى است، منافع معنوى است، منافع روحى است؛ این حج است.
 خب، امروز ملاحظه میکنید در دنیاى اسلام غیر از کارهایى که دشمنان در زمینه‌ى ایجاد اختلاف فکرى و روحى و عقیدتى میکنند، آتش‌افروزى هم میکنند؛ ببینید در کشورهاى همسایه‌ى ما - در پاکستان یک جور، در عراق یک‌جور، در سوریه یک‌جور، در بحرین یک‌جور - چطور آتش جنگ را برمى‌افروزند بین مردم به بهانه‌ى شیعه و سنّى؛ آنجایى هم که مسئله‌ى شیعه و سنّى نیست، اسم شیعه و سنّى رویش میگذارند، که من مکرّر اشاره کرده‌ام به مواردى از اینها؛ حاضرند منطقه را به آتش بکشند، براى خاطر مقاصد سیاسى؛ ابرقدرتها این‌جورى‌اند. ابرقدرتها از اینکه یک انفجارى در فلان محلّه‌ى فلان شهر عراق رخ بدهد، پنجاه نفر در این انفجار کشته بشوند، هیچ باکى ندارند؛ از اینکه در کشور سوریه حوادثى به‌وجود بیاید که یک کشور بتدریج تبدیل بشود به ویرانه؛ یا در مصر یا در نقاط دیگر، هیچ باکى ندارند. براى منافع نامشروع خودشان ابرقدرتها - آمریکا و امثال آمریکا - از این قبیل کارها انجام میدهند. حالا این رویکرد جدیدى که آمریکایى‌ها در مورد سوریه دارند،(۳) امیدواریم جدّى باشد؛ این هم باز یک بازى سیاسى دیگرى نباشد؛ هفته‌ها است که دارند مردم این منطقه را تهدید میکنند به ایجاد یک جنگ، ایجاد یک درگیرى پرخسارت، براى خاطر منافعى که براى خودشان تعریف کرده‌اند، دفاع از این منافع را هم براى خودشان مشروع میدانند، ولو منافع ده کشور دیگر و ده ملّت دیگر را هم پایمال بکنند؛ این‌جورى‌اند. انصاف و نگاه به منافع بشریّت و انسانیّت و منافع کلان آحاد بشر که برایشان مطرح نیست، اسمش را میگذارند منافع ملّى [که‌] در واقع منافع ملّى خودشان هم نیست، منافع صهیونیستها است، منافع دشمنان بشریّت است، منافع سرمایه‌دارانى است که در طول هفتاد هشتاد سال گذشته نشان دادند که به هیچ اصلى از اصول انسانیّت پایبند نیستند؛ اسم این را میگذارند منافع ملّىِ خودشان و براى این منافع ملّىِ ادّعایى، حاضرند همه‌ى آتشها را برافروزند. الان چندین هفته است که در این منطقه با تهدید به جنگ و تهدید به بمباران جنجالى بپا کردند. خب، حالا این رویکرد اخیر اگر جدّى باشد، برگشت از آن کارِ خودسرانه و غلطى است که در این چند هفته دنبال کردند؛ امیدواریم جدّى باشد؛ این وضع منطقه است، وضع دنیا است.
 جمهورى اسلامى با نگاه باز، با چشم باز، با حواس جمع، به همه‌ى این مسائل نگاه میکند؛ آنچه ما میفهمیم این است که ما بایستى به‌عنوان یک ملّت، به‌عنوان یک جمعیّت عظیم هفتاد هشتاد میلیونىِ واقع در یک منطقه‌ى حسّاس عالم، با نگاه درست، با استفاده‌ى از اقتدار اسلامى، جاى پاى خودمان را محکم کنیم؛ اهداف انسانى و والاى خودمان را که از اسلام گرفته‌ایم، در معرض نگاه و دید همه‌ى بشریّت بگذاریم و بشریّت را دعوت کنیم به آن چیزى که اسلام به بشریّت هدیه میدهد؛ این وظیفه‌ى ما است. مکرّر عرض کرده‌ایم: ساخت اقتدار درونى ملّت که در درجه‌ى اوّل با ایمان صحیح و راسخ و با اتّحاد آحاد مردم و با عمل درست مسئولین کشور و با همراهى مسئولان و آحاد مردم و با توکّل به خداى متعال انجام خواهد گرفت؛ یعنى به‌کار گرفتن عقل و معنویّت و توکّل و حرکت و عمل؛ بلاشک در اوضاع منطقه هم اثر میگذارد، کما اینکه تا حالا هم اثر گذاشته است. و امیدواریم که ان‌شاءالله این حضور معنوى در عرصه‌هاى مختلف و از جمله حضور شما در حج با این منطق قوى، با این نگاه روشن، بتواند آن چیزى را که اسلام براى نظام، براى مردم عالم، براى مسلمانان، براى غیرمسلمانان، براى انسانیّت خواسته است، تأمین کند و وسائل سعادت عمومى را فراهم بکند.
 از همه‌ى شما التماس دعا داریم، امیدواریم ان‌شاءالله حجّ خوبى را امسال داشته باشید و توفیقات الهى [و] لطف الهى شامل حال همه‌ى شما و همه‌ى حجّاج ایرانى و همه‌ى حجّاج بیت‌الله‌الحرام از اکناف عالم اسلام باشد؛ حجّ مقبولى ان‌شاءالله داشته باشید.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته‌
 
۱) سوره‌ى بقره، بخشى از آیه‌ى ۱۹۷
۲) سوره‌ى حج، بخشى از آیه‌ى ۲۸
۳) پس از پیشنهاد روسیّه و استقبال سوریّه از اینکه تمامى سلاحهاى شیمیایى خود را تحت نظارت سازمانهاى بین‌المللى قرار دهد، آمریکا که خود را براى حمله به این کشور آماده میکرد، دچار تردید و عقب‌نشینى از موضع جنگ‌طلبانه‌اش شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی